Motorky

Zrod legendy jménem Jawa

Pokud se chceme dopátrat původních kořenů světoznámé motocyklové značky JAWA, musíme se ohlédnout zpátky do historie, konkrétně až do roku 1878, kdy se v obci Klášter nad Dědinou narodil slavný konstruktér a továrník František Janeček. Ten po absolvování pražské strojní průmyslovky odešel do Berlína studovat elektrotechniku na tamější Vysoké škole technické.

Po praxi v Norimberku se vrátil do Prahy, kde nastoupil do vysočanské továrny Emila Kolbena. Ten ho coby nadějného zaměstnance vyslal na nějaký čas do Nizozemska, kde se Janeček zapracoval a našel si tu i budoucí manželku.

Zdatný konstruktér

Se ženou se po nějakém čase opět vrátil do rodné země, konkrétně do Prahy, do Kolbenky. Ve 28 letech se stal šéfem všech továrních dílen a jeho kariéra začala prudce růst. Ve Vysočanech postavil první Martinskou pec a tím uvedl do chodu slévárnu ocele, zkonstruoval vlastní generátory o výkonu 1900 koní.

Jeho činorodost neznala mezí, věnoval se řadě oborů. Hodně cestoval, započal výzkumné práce v aviatice, sestavil řadu modelů letadel a kluzáků, zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, zdokonalil obloukovou lampu. Její patent prodal do zahraničí a dostal za něj spoustu peněz.

První motorky

Až v roce 1929 koupil František Janeček licenci od německé továrny na výrobu automobilů, motocyklů a jízdních kol značky Wanderer. Zbývalo najít název firmy, vytvořit první koncept a zkusit vstoupit na československý trh s vlastními motocykly. Název Janeček – Wanderer byl příliš dlouhý, JA – WA se zdála lepší variantou…

Již při výběru jména značky a při prvních pokusech o tvorbu loga se ukazovalo, že je otec značky JAWA nejen geniálním konstruktérem, ale na tehdejší dobu i fantastickým odborníkem na marketing. Ale k tomu se ještě dostaneme…

Prvním licenčním výrobkům značky Jawa 500 OHV se na trhu moc nedařilo, našly si své kupce, ale stížností bylo opravdu hodně. Zákazníkům připadaly příliš robustní, byly velmi poruchové a oproti konkurenci i drahé. Zlidověl pro ně název: Rumpál. Až Jawa 175 dobyla trh se sloganem „Lepší stroj za méně peněz“.

Skvělý předválečný marketing

Pokud dnes považujeme interaktivní výstavy za něco inovativního a atraktivního, tak věřte, že Jawa předběhla dobu o více než 70 let. Již ve 40.letech JAWA přinesla na veletrhy doposud nevídaný koncept. Citujme tehdejší pohled motoristického novináře:

“Na stánku Jawa můžete pobýt hodinu nebo déle a stále budete objevovati něco nového nejen na nových modelech, nýbrž také v bohatství vystavovaných přístrojů, fotografií, sportovních trofejí. Každý návštěvník stánku může si změřiti součást motocyklu na 1/1000 mm, může překontrolovati průměr válce přístrojem s přesností 2/1000 mm. Má příležitost prohlédnout si rentgenové snímky kovu, může sledovati činnost přístroje na měření hluku a poučiti se práci ve vzorné technologické laboratoři Zbrojovka Ing. F. Janeček. Různé přednosti motocyklů jsou předváděny velmi názorně. Výkonnost elektrické výbavy je dokazována magnetkou, jež zapaluje najednou osm svíček.”

Motocykly Jawa se staly významnou součástí historie motorismu u nás a získaly si srdce nejednoho nadšence. Máte-li také vy ve své garáži jednu z těchto legend, ať už “pérák”, “kývačku”, nebo třeba Jawu 125, jistě se naváhejte podívat do našeho e-shopu, kde najdete náhradní díly a také třeba laky na vašeho plechového miláčka.