Závody na silnici jsou právem považovány za královnu motocyklového sportu. V poválečné době se právě silniční stroj stal prvním sportovním motocyklem, který byl v Jawě vyroben. Přestože byl původně plánován pro jízdu na ploché dráze, dařilo se mu prosadit v závodech také na mezinárodní úrovni. To však trvalo jen do doby, kdy nové předpisy FIM zakázaly použití kompresoru, jehož tento stroj využíval.

Na počátku padesátých let si pak své místo na výsluní vyjezdil motocykl Jawa 500. Tento vzduchem chlazený dvouválec OHC zaznamenal svůj největší úspěch, když s ním v závodě Velké ceny Brna skončil Jan Novotný na třetím místě. Tento mezinárodní úspěch napomohl rozhodnutí o pokračování vývoje a na jeho základech pak stál nový model, tentokrát již o objemu 250 cm3, jenž napomohl ke slavným kariérám Gustavu Havlovi a Františku Šťastnému.

Půllitr bere vše

Jawa 500 slavila vítězství v řadě závodů jak u nás, tak v zahraničí. Po ukončení jeho výroby se však již pozornost vývojového oddělení firmy věnovala třídám 250 a 350 cm3. V tomto období se obrovsky proslavil model Jawa 350 2xOHC, jehož vývoj začal v roce 1958 a poprvé použit byl v roce 1960. Rovnou ve svém premiérovém roce skončil v mistrovství světa na 4. příčce za třemi motocykly MV Agusta. Vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec tohoto stroje s obsahem válců 347,6 cm3 dosahoval výkonu 36 kW a litrový výkon činil ve své době velmi pozoruhodných 103 kW. Roku 1961 se s ním stal František Šťastný vicemistrem světa.

Dalším velmi zajímavým silničním motocyklem z dílny této české společnosti byla „třistapadesátka“ připravená pro sezónu 1969. Oproti své, takřka o dekádu starší, předchůdkyni disponovala Jawa 350 typu 673 dvoutaktním čtyřválcovým motorem. Ihned po jejím prémiovém zahraničním startu se mohli konstruktéři plácat přes ramena. Ve velké ceně SRN sice Bill Ivy na jejím sedle nezvítězil, avšak obsadil druhou příčku ihned za vítězným Agostinim, s nímž oba dorazili do cíle ještě o celé kolo před zbytkem startovního pole. Třetí místo navíc rovněž putovalo do Jawy, když se na něm umístil František Šťastným.

 Tragédie Billa Ivyho a ústup ze silničních závodů

Jenže radost netrvala příliš dlouho. Bill Ivy sice chvíli nato navázal na svůj úspěch dalším druhým místem, jenže krátce poté přišla tragická nehoda při tréninku, na jejíž následky Bill Ivy zemřel. Vše se navíc událo v době, kdy začal nástup japonských výrobců motocyklů a pro Jawu to znamenalo konec ambicí v silničním závodění. Ani angažmá Itala Sylvia Grassetiho na této skutečnosti nic nezměnilo.

Bylo potřeba přeorientovat se jinam. Po mnoho let pak Jawa byla úspěšná ještě mimo silnici, avšak na ní to již nebylo ono. Posledním motocyklem, který byl v Jawě pro silniční závodění stvořen se tak stala Jawa 250 z roku 1976. Dvouválcový motor s šoupátkovým rozvodem o objemu 246,3 cm3 a výkonu 33 kW při 12 000 otáčkách za minutu a šestistupňovou převodovkou startoval ve dvou kusech v sezóně 1977 ve většině závodech mistrovství světa. Většího úspěchu, který by navazoval na ty z šedesátých let se však nedočkal.

Ještě dnes jsou však tyto, dnes již legendární, stroje velmi oblíbené, a ačkoliv se již nejspíš, alespoň v dohledné době, nedočkají úspěchu na poli mistrovství světa silničních motocyklů, stále mohou být zdrojem skvělého požitku z jízdy a zároveň slouží jako připomínka nejslavnějších let této naší tuzemské firmy.

Pokud i vy vlastníte jeden či více z těchto nádherných strojů, určitě se nezdráhejte navštívit náš e-shop, kde najdete náhradní díly a prostředky k péči o tyto elegantní motocykly.