Jaký je vývoj ve sféře elektromobilů?
Téměř 60 tisíc elektromobilů, registrovaných v Evropě za březen tohoto roku, představuje nejen evropský rekord, ale také jasný doklad toho, že elektromobily již dávno nejsou jen technickou kuriozitou pro úzkou skupinu nadšenců. Dnes již prakticky nenajdeme automobilku, která by elektromobily buď nevyráběla, nebo alespoň výrobu neplánovala. Trendy jsou jasné a budoucnost bude patřit elektromobilům. Jaké jsou tedy nejzajímavější novinky z této oblasti?
Královna Tesla
Prodejní čísla jasně demonstrují, jak důležité je získat na trhu náskok. I přes to, že elektromobily již nyní neignoruje žádná automobilka, prodeje modelu Tesla 3 jsou stále bezkonkurenčně nejlepší. Z uvedených 60 tisíc elektromobilů prodaných v březnu v Evropě připadlo na Teslu 3 téměř 16 tisíc. Renault Zoe na druhém místě nemá ani 4,5 tisíce. Rozdíl je více než zřejmý…
Škoda eCitigo na startu
V letošním roce vyjede z linky první elektromobil i v Mladé Boleslavi. Bude jím Škoda eCitigo určená pro městské ježdění. Auto bude vybavené 37.7 kW baterií a dojezdem 270 – 300 km na jedno nabití. K tomu navíc již začíná být jasná i cena tohoto auta, která by měla činit velmi zajímavých 420 tisíc a lze očekávat, že eCitigo si v České republice získá celou řadu příznivců a otevře dveře i pro větší auta na baterie – rodinné vozy, crossovery i SUV vozy.
Mezi další úspěšné výrobce můžeme zařadit například Nissan Leaf, Kia Niro či BMW i3.
Revoluce na obzoru
Přejděme na závěr od konkrétních čísel a informací k obecnějšímu pohledu. Je zřejmé, že to, co dnes zažíváme je pouhý počátek gigantických změn, které automobilový průmysl nevyhnutelně postihnou. Přechod od aut se spalovacími motory k elektromobilům (a také autonomním vozům) bude znamenat naprostou destrukci současných dodavatelských vztahů. Bude třeba vystavět nové obří továrny, někteří dodavatelé nebudou schopni nové požadavky automobilek naplnit a objeví se noví. Lze očekávat, že i celá řada automobilek tuto automobilovou revoluci nepřežije.
Změny, které nás čekají, budou obrovské a v učebnicích dějepisu budou pravděpodobně stavěny na úroveň počátku výroby modelu T Henryho Forda.